Wijzigingen na update 4 november 2021

Dit zijn de wijzigingen in Care4 na de update van donderdag 4 november 2021.

Een aantal wijzigingen zijn voor iedereen van toepassing, maar het kan soms zijn dat er iets gewijzigd is in een onderdeel van Care4 wat jij vanuit je eigen discipline of locatie niet gebruikt. Om op de hoogte te zijn van de wijzigingen adviseer ik je om alle wijzigingen even te bekijken om na te gaan of ze ook voor jou van toepassing zijn.

Heb je na het lezen van deze wijzigingen of tips nog vragen, raadpleeg dan je LAO-er.

Met vriendelijke groet,

Mark Kunkels
Functioneel Beheer Care4 (ECD)

 

Actuele storingen opgelost
Hier staan alle actuele storingen die zijn opgelost, dankzij jullie meldingen kunnen we fouten opsporen en oplossen. Dank je wel hiervoor en blijf zeker melden bij de LAO-er of Ictivity.

  • Bij het toevoegen van meerdere begeleidingsafspraken in een werkdocument, konden de knoppen ]'Ok' en 'Annuleer' uit het scherm wegvallen. In deze versie is dit verholpen.
  • Op de rapportagedetailpagina werden in vorige versies witregels dubbel weergegeven. In deze versie worden de witregels weergegeven zoals ze zijn ingevoerd.
  • Uploaden van documenten via OneDrive werkt weer. Eerder kon je wel uploaden, maar op het moment dat je dan het soort document, titel e.d. wilde aanpassen, kreeg je deze opties niet in beeld.
  • Indirecte afspraken plannen is deels opgelost, dit werkt weer goed op een tablet. Op de kleinere schermen zoals een mobiele telefoon werkt dit nog niet goed. Zie actuele storingen voor de work-around.

 

Nieuwe en gewijzigde functies in Care4

  • Signalering onderdrukken/snoozen
    Wanneer je in de quickbar kijkt bij bijvoorbeeld de signaleringen voor 'Aflopende of verlopen toewijzingen', kan je zien dat er een nieuwe functie beschikbaar is. Je kan hierdoor een signaal onderdrukken en uitstellen tot een later moment of voor onbepaalde tijd. Dit is een functie die nu eerst vooral door de cliëntenadministratie gebruikt gaat worden, maar kan mogelijk later ook een samenwerking door jullie en de cliëntenadministratie gebruikt gaan worden. Voor nu hoef je hier niets mee te doen, tot hier later duidelijke afspraken over zijn gemaakt

    Onderdrukken signalering

 

  • Tegel met informatie over de zorgverzekering
    Regelmatig word er de wens geopperd om de informatie rondom zorgverzekeringen zichtbaar te hebben in Care4. Deze informatie was wel aanwezig, maar niet voldoende inzichtelijk. Hiervoor is nu een tegel beschikbaar met de naam 'Zorgverzekeringen'. Deze vindt je terug op het dashboard van de cliënt. In de tegel zie je welke verzekering er loopt en of er aanvullende pakketten zijn. Na het doorklikken naar de detailpagina van de zorgverzekeringen, kan je ook zien welke aanvullende verzekering er loopt.

    Widget zorgverzekering

 

  • Tegel met informatie over Vervoer
    Hierin worden alle actuele soorten (groeps)vervoer getoond die zijn vastgelegd voor je cliënt. Deze tegel vindt je terug op het dashboard van de cliënt.

    Widget Vervoer

 

  • Clientenportaal (COV) en de activatielink
    We blijven sleutelen aan het gebruiksgemak van het clientenportaal voor zowel jou als medewerker, maar ook voor de ouder, verwant en cliënt.
    Na deze update kan de activatielink vaker gebruikt worden. In eerdere communicatie werd aangegeven dat je de activatielink maar één keer kon aanklikken. Dit zorgde er helaas voor dat je als medewerker heel vaak een nieuwe activatielink aan het versturen was.
    Deze aanpassing lost twee veel voorkomende problemen op. Gebruikers van het clientenportaal die een e-mailadres hebben van Hotmail, Live en Outlook, ondervonden last van het Safelink beveiligingsprobleem. Dit is nu verholpen.
    Ook waren er gebruikers die uit nieuwsgierigheid of te vaak op de activatielink klikten, op het moment dat je dan bij de cliënt aankwam, was de link onbruikbaar. Dit kan nu ook niet meer gebeuren.
    Pas nadat de activatielink is aangeklikt, de QR-code is gescand en het wachtwoord (account) is ingesteld vervalt de activatielink.

 

Verbetering van Wet Zorg en Dwang in Care4

  • De stap WZD functionaris is verwijderd uit de wizard waar je de opgenomen zorg vastlegt. De WZD funcitonaris heeft nu een eigen plek waar ze dit vastleggen.
  • In de wizard ‘Opgenomen zorg vastleggen’ is het nu mogelijk om structurele onvrijwillige zorg vast te leggen.
  • Verder zijn er nog aanpassingen gedaan om volledig te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.

 

Toevoeging aan de WLZ en WMO basisvragenlijst (BVL)

  • In de WLZ basisvragenlijst zijn een tweetal onderdelen toegevoegd:
    • Vraag 2a: Maatschappelijke Bijdrage: 'Wat wil/kun je voor de ander betekenen?' Hierbij heb je de mogelijkheid om een toelichting in te vullen en een doel en/of begeleidingsafspraak aan te maken.
    • Vraag 9a: Gezondheid: 'Wat als ik ziek word?' Hierbij heb je de mogelijkheid om een toelichting in te vullen en een doel en/of begeleidingsafspraak aan te maken.
  • In de WMO basisvragenlijst is één vraag toegevoegd:
    • Vraag 4: Maatschappelijke Bijdrage: 'Wat kun je voor de ander betekenen?' Hierbij heb je de mogelijkheid om een toelichting in te vullen en een doel en/of begeleidingsafspraak aan te maken.

 

Tips voor slim werken in Care4

  • Knippen en plakken in rapportages en werkdocumenten
    Soms wil je tekst knippen vanuit E-mail, Microsoft Word, PDF of Whatsapp Web en wil je deze daarna plakken of invoegen in Care4. Bijvoorbeeld naar een nieuwe rapportage, werkdocument of evaluatie.
    Omdat de tekst die je uit bijvoorbeeld E-mail of Microsoft Word knipt, vaak nog bepaalde opmaak of andere verborgen eigenschappen heeft, plak of kopieer je vaak onbewust deze zaken mee naar de rapportage in Care4. Dit veroorzaakt dan de vreemde tekens die je in beeld krijgt of dat de tekst helemaal verspringt. Je wilt eigenlijk alleen de tekst van A naar B gaat, maar door deze manier van plakken krijg je ongewenste bijwerkingen in Care4.
    Daarom heeft Care4 speciale knip en plak knoppen. Deze kan je gebruiken voor het plakken van tekst in Care4. Zie de afbeelding waar je kan zien waar je deze knoppen kunt vinden.

    Knippen plakken tekst

Bericht vanuit Functioneel Beheer ECD

  • Internetgeschiedenis/browsegegevens wissen na iedere update
    Eerst een korte uitleg wat de functie is van browsegegevens/internetgeschiedenis in je internetbrowser. Bij het bezoeken van websites of programma's die je kan gebruiken en bekijken via je internetbrowser Google Chrome of Microsoft Edge (voorheen Internet Explorer),slaat je computer en internbrowser gegevens op zoals webadres, cookies en andere informatie en bestanden. De reden dat dit gebeurt is o.a. de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid en stabiliteit te vergroten. Dit werkt in de meeste gevallen goed en ervaar je alleen maar gemak bij het bezoeken van een website.
    Echter een softwareprogramma zoals Care4 is zeer complex, waarbij je na bijvoorbeeld een update en wanneer er grote zaken worden gewijzigd in de software van Care4, opeens zult merken dat iets het niet doet zoals je normaal zou verwachten. Dit wordt in de meeste gevallen dan veroorzaakt doordat je internetgeschiedis/browsegegevens nog oude informatie vasthoudt en hierdoor dus nieuwe functies niet goed werken in Care4.

    Dat was de uitleg, maar nu, wat kan je eraan doen of hoe los je het op?
    De enige oplossing is alles opschonen, dus deze gegevens wissen in je internetbrowser.

    • Google Chrome
      • Open Chrome op je computer.
      • Klik rechtsboven op Meer Meer.
      • Klik op Meer hulpprogramma's en dan Browsegegevens wissen.
      • Kies de periode Altijd.
      • Selecteer alle typen gegevens om te verwijderen.
      • Klik op Gegevens wissen.

    • Microsoft Edge
      1. Open Edge op je computer.
      2. Selecteer Instellingen en meer   > Instellingen  > Privacy en services.
      3. Selecteer onder Browsegegevens wissen de optie Kies wat je wilt wissen.
      4. Kies een tijdsbereik in de vervolgkeuzelijst Tijdsbereik.
      5. Kies de typen gegevens die je wilt wissen. Mogelijk wil je, bijvoorbeeld, de browsegeschiedenis en cookies verwijderen, maar de wachtwoorden en formuliergegevens voor automatisch doorvoeren behouden.
      6. Selecteer de optie Nu wissen.

 

  • Jouw eigen toegangsrechten in Care4 en waar kan je terecht voor een wijziging?
    Controleer voor jezelf (liefst een paar keer per jaar) of je de juiste toegangsrechten hebt en/of de juiste cliënten ziet in Care4.
    Ben je onlangs gewijzigd van afdeling of locatie? Heeft er een wisseling plaatsgevonden in je caseload?
  1. Toevoegen of verwijderen van een direct contact (caseload), mail dan naar cliëDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  2. Het volgen of ontvolgen via het oogje kan je zelf in Care4
  3. Toevoegen of verwijderen van een toegangsrecht tot een locatie of afdeling, vraag dit aan via je teamleider

 

  • Storing of foutmelding in Care4?
    Ervaar je een storing of zaken die niet goed werken in Care4? Neem dan volgende stappen:
  1. Raadpleeg je LAO-er, collega/teamleider
  2. Kijk bij de actuele storingen op de PSW Toolbox of ICT organisatie-tegel op het PSW Omnia Portaal
  3. Meldt de storing/fout bij Ictivity via een ticket aan te maken. Dit kan via de Mijn open incidenten/Topdesk-knop op het PSW Omnia Portaal of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Probeer je melding altijd te ondersteunen met zoveel mogelijk informatie en het liefst nog met een schermafdruk, voorbeeld wat je op dat moment deed en een dossiernummer.